VÄLKOMMEN

onsdag 26 juni 2013

Jag slutar visst aldrig att vara nyfiken

Kl. 9.15

På mina "morgonstavpromenader" poppar det alltid upp massor av ideér i mitt huvud. En del galnare än andra men för mig känns det som om att allt är möjligt så här i början av dagen.
Särskilt då innan jag hunnit läsa mina mail, kollat facebook, pratat eller träffat någon.
Sen under dagen dalar min "möjlighetskurva". Det här har jag funderat mycket över den senaste tiden, vad kan det bero på? Vad är det det för slags näring jag ger mig själv.

I morse började jag läsa "Munken som sålde sin Ferrari", av Robin Sharma, igen. Jag köpte den 2008 har haft den i min iPod sedan dess och jag lyssnar på den flera gånger i veckan. Det som slår mig är att jag hör nytt, jag hör sådant som jag inte uppfattat tidigare, varje gång.
I morse blev blev jag nyfiken på vilka de sju tidlösa insikterna han pratar om och vad de handlar om.

På sidan 51 i boken står det så här om det ena, det mänskliga sinnet:

"under en vanlig dag tänker genomsnittspersonen ungefär 60 000 tankar. Men vad som verkligen förbluffade  mig var att 95 % av dem var samma tankar som personen tänkte dagen innan". Det är knapphetstänkandets tyranni. De som tänker likadant varje dag och vars tankar är främst är negativa har fastnat i dåliga vanor. I stället för att fokusera på det goda i livet och tänka ut ett sätt att göra livet ännu bättre sitter de fast i sitt förflutna. En del av dem oroar sig för relationer eller för pengar.
Det blockera sinnets enorma potential att ge dem det de vill ha känslomässigt, fysiskt och ja till och med andligt".

Intressant eller hur men det är ju precis tvärtom för mig på morgonen. Jag tänker på alla möjligheter jag har, allt som jag drömmer om och hur jag ska göra det möjligt men sen när dagen rullar på tappar jag "det".

Jag undrar vilka konsekvenser det skulle få för mig om jag gjorde tvärtom. Jag är tacksam för att jag fortfarande är nyfiken.

GÖR en bra dag!
Girafferna får symboliser att tänka tvärtom, att se kun titta åt bägge hållen på en och samma gåbg

Pildammsparken, i Malmö,  där jag hämtar min inspiration och där allt känns möjligt!

Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: