VÄLKOMMEN

tisdag 11 juni 2013

Att våga och vilja sticka upp

Kl. 8.20

Jag har alltid dragits till giraffer och giraffspråket. För mig som arbetat som ledare under många år blev det viktigt att hitta ett förhållningssätt som fungerar i alla lägen. Som ledare har jag ett stort ansvar för att en hel grupp ska fungera.

Giraffens långa hals symboliserar betydelsen av att ha långt mellan hjärta och hjärna för att inte reagera impulsivt utan stanna upp och reflektera. Som ledare är det nödvändigt att "hålla huvudet kall" och inte låta känslorna ta över.

Att se långt, att ha bra överblick och att våga sticka ut hakan och göra sig sårbar och säga vad man menar är något som lett till framgång för mig som projektledare. Jag har lyckats i alla mina uppdrag genom att just våga vara obekväm och leverera annorlunda lösningar och även visa på sådant som man kanske inte alltid vill höra.

Det här är ett verktyg som fungerar för mig, överallt, i alla lägen.
Jag använder mig av det i mina föreläsningar för Cancerkompisar.se. Det krävs mod att lyfta upp frågor kring cancer och hur jag som anhörig mår. Många ledare vet inte idag hur de ska möta den här typen av samtal med sin personal.

Är det lätt? Ja men det är ett ständigt lärande och jag har bara nuddat det på ytan här. Jag vet de som kan mycket mer om detta.

Det här är även skälet till att Alexandra döpt företaget till Giraffa och min blogg till "Jag sticker upp huvudet". Tack Alexandra.

GÖR en bra dag!
Jag och en liten del av min giraffsamling. Det har blivit många genom åren.
Jag och en av mina första giraffer som jag fick

Jag och mitt Carpe diem som följer mig varje dag

Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer