VÄLKOMMEN

söndag 15 november 2020

Ett nytt fenomen, nej!

Jag går många och långa promenader under en vecka och gillar då att lyssna på en pod. Podden får inte vara för lång, den måste handla något område eller ämne som intresserar mig.

Gärna något nytt. Något som utmanar mina tankar.

Områden jag går igång på är miljö, digitalisering, mat och träning.


I morse lyssande jag på Miljöpodden om cirkulär ekonomi. 

Ett populärt begrepp men är det nytt? 

Nej inte alls. 


Vad handlar det då om och hur skapar vi en cirkulär ekonomi eller existerar det redan.


Wikipedia skriver så här

Cirkulär ekonomi är inspirerad av naturens kretslopp. Strävan är att avfall inte ska existera utan ses som en råvara. Därför designas produkterna så att de är lätta att återvinna. Biologiskt material ska kunna komposteras, och övrigt material designas så att det går att

  1. Återanvändas
  2. Materialåtervinnas
  3. Energiutvinna


Tänk på biblioteken som funnits sedan, jag vet inte men länge. Tänk på kopieringsapparater som man inte köper utan hyr och betalar för antal kopior.


Men hur gör vi?

Tänk på alla mobiltelfoner som ständigt byts ut. Hur många gamla mobiltelefoner har jag själv i min låda. Suck, skäms, ganska många.


Hörde i podden om planerat åldrande? 

Jo, tillverkare sätter in ett chip som säger till "prylen" att sluta fungera efter en viss tid.

Galet!

Nu kommer förmodligen en ny lag (inom EU) som ska sätta stopp för detta. 


När jag och min familj ses har vi alltid med en påse till någon. 

En påse ett klädesplagg, en vattenkokare eller en väska som blivit över. Så här har vi hållit på i alla år, cirkulär ekonomi? 

Även när vi handlar så är det ofta second hand, loppis Myrorna och ingen fyndhörna missas.







Foto: bilden föreställer min lilla Audi A3 när jag och min dotter var på Ikea, sprang in i fyndhörnan i sista stund, skulle handla porslin till hennes lägenhet och hittade denna. 
Vi tänkte bägge "det löser sig".


Lyssna på the Queen of cirkulär ekonomi Elin Bergman HÄR


#nätverkförstorverk
#Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: