onsdag 14 augusti 2013

Räcker det med 3 minuter?

Kl. 13.00

Jag som älskar att röra på mig men egentligen aldrig gillat att träna på gym fast jag gjort det av och till under åren.
Jag har jo-jo-bantat av och till under halva mitt liv och just nu väger jag enligt mig själv 10 kilo för mycket, igen.
Varje måndag bestämmer jag mig att nu ska de hända. Jag ska träna mer och äta mindre. Jag köper träningskort på nya ställen två gånger om året. Men redan när halva veckan, eller ibland bara halva dagen gått, har jag tröttnat för tycker jag att det är sååå... tråkigt och ifrågasätter vad jag håller på med.

Kanske jag kan testa 3 minuter om dagen.
Tack Alexander för tipset om den här dokumentären som heter The Truth About Exercise där det sägs att det räcker med 3 minuter om dagen för en bättre hälsa.
Jag har nu sett hela dokumentären 2 gånger från början till slut och följt Michael Mosley som själv utsätter sig för en mängd tester, han är helt enkelt försökskaninen. Det är mycket att ta in och särskilt det om hur fettet påverkar kroppen. Vi sitter för mycket och mer om det hittar du lite längre fram, cirka 30.30 minuter, i filmen där Richard Mosley får ett par specialkalsonger på sig.

Nu ska jag försöka lägga in mer vardagsmotion dagligen. Jag kan stå mer vid datorn och boka in gåmöten, Walk and talk

Ska bli intressant att följa mig själv och hur jag nu kommer att äta och/eller träna.
Inga-Lills må bra tips blir idag; GÖR en bra dag och leta fram stegräknaren, det har jag gjort.

Jag på morgonpromenad en dag i somras

Linus, INKA och på sittanedlucnhmöte, vi pratar Cancerkompsisar.se, FOTO: Alexandra

Bild från någonstans i Italien får symbolisera att jag sticker upp huvudet och"att våga utforska nya vägar"

Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

1 kommentar:

wivansandberg sa...

Låter superintressant med videoklippet. Ska kolla vid tillfälle! CrossFit är ju en träningsform där man satsar på korta, intensiva pass vet jag.

Och boken "Three hour body" handlar också om att det "räcker" att träna tre timmar intensivt per månad.

Rörelse är så HIMLA viktigt för oss, på så många olika sätt och av olika anledningar.

Kram!