VÄLKOMMEN

måndag 2 september 2013

Matvanor

Kl. 9.10

Jag pratade nyss med mamma på telefon från Oxie vårdboende där hon haft sitt hem de senaste 6 veckorna. Nu är gipset borta och foten är färdigrehabiliterad. Hon har hemlängtan och packar för fullt samman sina saker samtidigt som jag samordnar med nycklar, ica-kort och matsedlar. Vi bor i samma hus det blir naturligt att jag ordnar det mesta.

Det stora samtalsämnet är hur man ska klara av hennes kosthållning. Mamma har alzheimers och behöver hjälp med en hel del vardagssysslor. I den omvårdnadsgrupp som mamma tillhör får alla färdiglagad mat levererad hem utom mamma. Hon gillar inte husmanskost, eller sås och potatismat som vi kallar det, utan vill ha "färsk mat". Mamma har levt som vegetarian under 30 år men numera äter hon lite fisk och kyckling. Dessutom är hon laktos och glutenintolerant så hon är en riktigt utmanande kund.

Jag står hel och hållet på hennes sida. Hon ska väl inte behöva ändra sin kosthållning som snart 80-åring. Jag har lovat att skriva matsedlar som de lätt ska kunna arbeta efter.
Tack och lov har vi Eva som hennes kontaktperson som är både proffsig, empatisk och kan konsten kring bemötande. Det är inte alltid helt enkelt att jag måste vara "mamma till mamsen" och det att vara anhörig till alzheimers.

Nu kommer hon snart så jag ska gå upp och sätta fram "välkommenhemlappen".

GÖR en bra dag!

Mamma hemma
Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: