VÄLKOMMEN

fredag 7 juni 2013

Gemenskap och att få tillhöra

Makedoniska kyrkan i Malmö
Kl. 8.45

Att tillhöra om så bara för några timmar känns alldeles, alldeles underbart.

Jag har flera gånger funderat på det här med att tillhöra svenska kyrkan. Jag är mycket för ritualer och traditioner. För mig har det t ex alltid känts viktigt att fira. Både i vardagen och till fest. Att få fira innebär för mig gemenskap.

Jag har alltid tycket att våra traditioner känts så "klena" på något sätt. Att konvertera och bli katolik är något jag funderat på i flera omgångar. Mamma är buddhist sedan 1980-talet så det har alltid varit naturligt för mig att diskutera den här frågan. Jag precis som mamma gillar av att ifrågasätta.
Innan hon själv tog steget läste hon och lärde sig allt om kristendomen.

För mig handlar det mycket om gemenskap och har alltid gjort. Gemenskapen finns oftast inom familjen. Jag har haft två familjer som splittrats och det är kanske därför som jag funderar en hel del kring de här frågorna.

I går kände jag av en stark gemenskap om så bara för några timmar. På Bokskogens Golfklubb helt enligt klubbens tradition spelade vi på Svenska Flaggans dag lagtävling.

Jag var lagledare för vårt lag, vilket innebar att jag skulle föra scoren (resultatet) och hålla reda på vems utslag som skulle räknas. Tillsammans i bollen hade vi 8.3 i hcp.
Vi mätte avstånd och läste puttar. Själv spelade jag den bästa golf på läää....änge. Satte flera långa bidieputtar och all träning jag lagt ner varje vecka under hela vintern kändes som väl investerad tid. Alla lördagar både i regn, snö och blåst kändes nu som underbara minnen. Vi spelade på 64 brutto och det gav oss en 2.a placering. WOW! Som pris fick vi fina duntäcken från SOVA.

I veckan var jag och Alexandra på studentfest på Makedoniska föreningen och det kändes så härligt med människor från flera nationaliteter som möttes under några timmar för att fira. Jag kände mig så tacksam över att få vara med, att få tillhöra och dela den stunden i gemenskap.

Det här blev kanske ett spretigt blogginlägg men så här blev det. Mina stavpromenader på morgonen är magiska och jag vet aldrig i förväg vad som ska komma upp.

GÖR en bra dag!

140 deltagare välkomnas in efter 18 hål med bubbel 
Prisutdelning - Jill från Sova-butken som håller i tävlingen, en otroligt positiv och proffsig tjej


Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: