VÄLKOMMEN

söndag 21 april 2013

En hel dag utan agenda och bara lyssna

Kl. 21.30

Alexandra kommer att bli glad när hon läser det här, det vet jag. Hon brukar "klaga" lite på över att jag alltid är så påloggad och att jag alltid har en agenda i huvudet i alla möten.
Jag har tänkt att sån är jag bara.
Hon har även den senaste tiden uppmanat mig till att lyssna lite mer, lyssna färdigt och jag kan hålla med om att jag ofta avbryter henne och andra. Men jag blir ju så engagerad.

På föreläsningen i går i Jönköping fick vi lyssna på två av Sveriges fyra
#supercoacher, Martin Järnland och Rasmus Carlsson. Det var en heldag med flera övningar men här kommer den som blev helt avgörande för mig.

Vi fick träna på att lyssna. Vi parades samman två och två och lyssna på varandra 3+3 minuter. Det första tre minuterna skulle jag lyssna koncentrerat och de andra tre avslappnat. Gissa vilken av 3-minuterspasset som jag minns mest av? Det jag lyssnade koncentrerat eller avslappnat?
Hmmm...det här blev en lärdom för mig. A bulbmoment! Jag minns allt i det avslappnade passet för jag hade inget jag behövde tänka på, ingen prestation, ingen agenda i mitt huvud med andra ord. Att lyssna avslappnat påverkar självklart hela mötet.

Idag har jag testat. Jag har försökt tillbringa en hel dag utan en agenda. Utan att planera. Det har varit ok men jag känner att det krävs lite mer träning för min del.
Helt klart är att det här kommer att vara till stor nytta för mig för att utvecklas i mitt företagande. Jag har känt mig pressad och stressad den senaste tiden då vi startat upp både Giraffa och Cancerkompisar.se i princip samtidigt och det här kan vara ett sänt att "tagga ner" lite. Värt att testa eller hur.

#ps.
De kallas supercoacher då de har gått utbildning hos Michael Neill.

Dagen började med en grön smoothie på hotellet


Jag hamnade på Söder på Mosebacke Monarki på en jazlunch

Ett foto för Alexandras räkning som sparar på ugglor

Utsikt över Mosebacke

En seconhandaffär i Gamla stan

På Mosebacke och 15 grader i solen

Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: