VÄLKOMMEN

onsdag 27 mars 2013

Föreläsningspremiären avklarad

Kl. 15.00

I måndags höll jag en föreläsning och berättade för första gången offentligt om min "cancer-resa".
Det var med dubbla känslor som jag förflyttade mig 10 år tillbaka i tiden och berättade om hur allt började.
Hur vi fick beskedet att Björns cancer hade kommit tillbaka.
Hur jag fick höra de tre orden som förändrade allt.
"De e´kört!"
Hur det kändes när Björn friade till mig på sjukhussängen och jag svarade ja fast jag tänkte "nej jag vill inte, det är ju inte lönt, han ska ju ändå dö". Något jag kände att jag inte kunde berätta för någon utan jag skrev om det i min dagbok. Det kändes så förbjudet.

Men allt uppvägdes av glädjen av att få dela min historia för en grupp som ville lyssna och jag kunde få berätta om hur Cancerkompisar.se kom till.

Som anhörig till en cancersjuk lever man i ovisshet under perioder vilket framkallar oro och stress. Du kanske blir sjukskriven under perioder och tappar kontakten med jobbet. Dina arbetskamrater vågar kanske inte fråga dig hur du mår. Vänner som inte har liknande erfarenhet har svårt att förstå just din situation. Det finns många tabu kring cancer. Många förknippar cancer med död vilket inte alls är sant, de flesta överlever.

Alla mina dagboksanteckningar från hela "cancer-resan" kommer att bli till en bok med namnet "Vi la cancern på hyllan och köpte en BMW".



Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: