VÄLKOMMEN

fredag 17 juli 2009

Att göra tvärtom!



ATT
göra tvärtom, ja det är något som jag försöker mig på just nu, ja det är liksom en ny grej eller så är jag i en ny fas.

I morse (kl. 07.30 fast jag har semester) på "gymet" praktiserade jag det här – att göra tvärtom – i omklädningsrummet. Jag och en tjej började prata om hur man bra man mår efter träning och då är det ju väldigt lätt för mig att dela med mig av ALLT. Men här tänkte jag till. Jag började ställa massa frågor till henne och vips vilket samtal det blev, vi avslutade på gatan 30 minuter senare hon med gråten i ögat då hon berättat hur hon med sin familj flytt från Bosnien när hon var 13 år. Tack säger jag bara, så mycket hon gav mig genom att jag ställde frågor och bara lyssnade. Hela vägen hem på cykeln snurrade det i mitt huvud.

Det här tipset har jag fått ifrån boken ”Hemligheten - från ögonkast till varaktig relation" av Dan Josefsson och Egil Linge. Det är inte alls lätt, för det första var jag "eld och lågor" när jag köpt boken, den skulle läsas från pärm till pärm och nu skulle jag praktisera allt det nya jag lärt och läst.
Det är liksom med bantninsgmetoderna, jag glömmer av mig efter ett tag.
MEN
en sak har fastnat, det "att göra tvärtom".
För jag vill ju trots allt skapa en förändring och jag vet att allt kommer infrån, från MIG!!
Jag kan inte förändra världen eller förändra någon annan utan jag måste först börja med mig själv.
Så nu tränar jag lite, nästan varje dag, på att vara öppen för förändringar och att göra tvärt emot vad jag brukar.
Till exempel har jag lyckats att "ligga lågt" i diskussioner-att lyssna mer, har gått hyfsat.
Att inte vara "överpositiv" när min mamma är negativ över något utan bara lyssna, kommentera typ, "jaså, jaha och vad sa du då?" och inte ens bli uppjagad och det har gått riktigt bra faktiskt.

Fler rapporter på detta temat kommer!

CARPE DIEM!

Inga kommentarer: