VÄLKOMMEN

fredag 16 maj 2014

Socialt företagande=stöd

Kl. 7.30

Vad är och vad betyder socialt företagande, det som jag ofta säger om Cancerkompisar, och vart kommer det ifrån?

Den förklaringen gav Professor Mohammad Yunus i går på Social Business Forum i Lund och idag har SDS ett helt uppslag om honom på ekonomidelen. Finns att läsa om HÄR.

UR SDS interjuv med Mohammad Yunus säger han så här:
– Jag jobbade bara på och startade företag efter företag. Definitionen kom först senare när folk frågade mig vad jag gjorde och jag försökte förklara. Jag sa att detta är en speciell företagsform som kallas socialt företagande för jag tjänar inga pengar på de här företagen.

– Då frågade folk varför jag inte tjänar pengar på dem. Företagande handlar om att tjäna pengar. Jag frågade: vem har sagt det? Om jag inte vill tjäna pengar, vem kan tvinga mig? Kanske finns den företagsformen inte i vår ordbok och det är därför folk inte förstår. Så jag gav det ett namn och kallade det socialt företagande.

Det är precis det vi Cancerkompisar gör!
Vi har inga ambitioner att tjäna pengar på verksamheten vi vill kunna ge andra anhöriga till cancerdrabbade det stöd vi inte själva fick. Och om det här fick jag en stund på scenen att berätta om i går även då inför professorn, det kändes STORT!
Nu ska vi ta vår sociala innovation till 2.0, kommer mer info om det.

GÖR en bra dag!



Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: