VÄLKOMMEN

torsdag 17 april 2014

Påsk och oceaner av tid

Kl. 9.05

Påskvecka!
Några tar ledigt, kanske reser bort, för att vara med familjen och många förväntningar byggs upp.
Några stannar hemma för att vara med familjen och många förväntningar byggs upp men för många med mig är inte påsken ledighet tillsammans med familjen.

Jag som lever i ensamhushåll saknar den här gemenskapen och fast det är många år sedan min Björn dog av sin cancer saknar jag honom extra mycket när det är storhelger.

Förr om åren när barnen bodde hemma då upplevde jag ofta att jag hade alldeles för lite tid för mig själv och jag såg alltid fram emot storhelgerna då jag fick möjlighet att både umgås med familjen och få en stund över till mig själv. Nu har jag oceaner av tid men även förväntningar!

I går hade jag ett möte på en bank och när vi skulle avsluta mötet fick jag frågan;
"hur ser påsken ut för dig då, ska ni åka bort eller vara hemma"?
Jag svarade med en motfråga "hur ser påsken ut för dig då"?
"tja, tyvärr ska vi till svärmor över helgen"!
Jag ett djupt andetag, tog sats, och svarade;
"tja som ensamboende sedan min man dog är storhelgerna ibland svåra så... njut av din familj även om du får svärmor på köpet". 

Det är en lättnad för mig att jag kan skriva av mig mina, som jag kallar det för, förbjudna tankar. För det är vad det är. Bara tankar och egentligen inte ens förbjudna utan bara mänskliga.

Mina tankar går så klart till alla cancerkompisar som lever nära en cancersjuk. Då lever man under stor press har det extra svårt under högtider.
Jag hoppas att alla som har behov att få stöd, tröst och kanske lite hopp mitt i allt det svåra har någon att prata med.
Om inte, anmäl dig HÄR.
Du som är nära någon som har det svårt, slå en signal eller skickat ett sms, det betyder SÅ mycket, jag vet!

Nu ser jag fram emot att få fira långfredagen tillsammans med mina singeltjejkompisar.

Nu kanske du undrar om vi ska måla ägg? Nix, det blir bubbel och jordgubbar, det gäller ju att hålla stilen som singeltjej på Malmös Manhattan.

Men vad är påsken egentligen att hänga upp sig på? Jag fick ett gulligt mail med ett videoklipp där Johan Glans ger perspektiv på just påsken, det kommer HÄR.

Johan Glans, fotot från hans fan-facebooksida
Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

2 kommentarer:

Wivan sa...

Du är så cool som vågar lyfta din situation även inför sådana som de klumpedunsarna på banken. Alltså, alla har inte "normen" som livsstil eller förutsättning och jag tror att vi är många som behöver visa det lite tydligare i fler fall, för att öka förståelsen och acceptansen.

Lots of påskkärlek till dig min vän!

Jag sticker upp huvudet sa...

Tack Wivan!!! <3