VÄLKOMMEN

lördag 23 november 2013

Tala om mod

kl. 11.24

Det kändes så gott att det var så många som engagerade sig tillsammans med oss i radion i går. Några av kommentarerna hittar du längre ner.

Jag och Wivan Kristina pratade på ämnet att säga nej till andra är att säga ja till mig själv och om hur vi kan peppa varandra för att våga:
"Entreprenören: Våga säga ja till dig själv".

Mitt blogginlägg om just det hittar du HÄR.

Som vanligt valde jag att bjuda på mig själv och blotta mig en del vilket kändes lite halvjobbigt men jag brukar tänka "vad gör det om jag kan hjälpa någon annan på vägen genom att jag vågar?".

På tal om att blotta sig och våga säga nej för att kunna säga ja till mig själv gjorde en av våra cancerkompisar som skrev så här i torsdags (citat från den slutna Facebookgruppen):

... jag har precis skickat iväg min man i ambulans till palliativa avd. I natt får de ansvara för honom. Jag MÅSTE få sova. Har inte sovit en hel natt sedan juni månad. Är sååå trött...”.

Vilket mod!
Men så nödvändigt för att hon själv ska orka, som anhörig till cancerdrabbad, när hon lever mitt i cancerresan och har det tufft. Jag tror ingen som inte själv är anhörig riktigt kan förstå vilket mod det krävdes av henne för att göra så.
Därför behövs Cancerkompisar, anhöriga som ger varandra stöd, tröst och hopp!

Jag, osminkad och känner mig lite naken (i fredags)
Jag, sminkad, känner mig påklädd på Näringslivsgala i Trelleborg (veckan som gått)
Så mitt mod att prata utan manus och att gå ut osminkad känns inte så särskilt modigt längre.
Det är fortfarande ovant att prata i direktsändning utan manus men med Wivan fungerar det.

Jag får lov att komma tillbaka till studion igen och nästa gång blir den 13 december, på förmiddagen. Ämnet har vi ingen aning om det brukar komma till oss samma dag.

Från Facebook:
Idag är det Wivan & Inga-Lill i studion. Vi ska prata om att säga nej till andra kan vara att säga JA till sig själv - vad säger du JA till för din egen skull?
Gilla ·  · 
  • 16 personer gillar detta.
  • Inga-lill Lellky
  • Förmiddag med Helene Persson Tack alla ni som hört av er! // Wivan
  • Johan Wahlberg Det mest självklara att man ska säga ja till sig själv är bland det svåraste att leva upp till. Att stå upp för sig själv och inte bli stämplad som egoist av andra. För man ska inte bara säga ja till sig själv, man ska också vara trygg och kunna försvara sitt handlade.
  • Annelie Johnsson Är mitt uppe i att lära mig att säga Ja till mig själv genom att säga NEJ till andra men det är den tuffaste uppgiften jag någonsin ställts inför och ett måste för att jag ska komma ur utmattningssyndromet jag hamnat i .
    Gilla · Svara · 3 · för 11 timmar sedan via mobil
  • Sofia Malm Efter att ha "gått i väggen" ordentligt för några år sedan, haft ett par "återfall" i utbrändhet så är detta verkligen en daglig kamp! Att säga ja, innan man hunnit hejda sig själv för att tänka efter, sitter så djupt in i ens personlighet och det tar tid att vänja sig av med den "egenskapen" !
    Gilla · Svara · 3 · för 12 timmar sedan via mobil
  • Jörgen Pj Ekeberg Ja jag har blivit delvis sjuk av att inte kunna säga nej, så att säga nej till andra utan att upplevas som en egoist är en konst
    Gilla · Svara · 3 · för 12 timmar sedan via mobil
  • Liselotte Ahlbeck Jagefter 17 år inom vården fick jag nog. Var fackombud oxå. Blev mammaledig i 2 år men jobbet tog inte ledigt. Sa upp mej från mitt fasta jobb och satsade på sotaryrket istället. Kändes mycket bättre.
    Gilla · Svara · 1 · för 11 timmar sedan via mobil
  • Emma Kalle Anka Karlsson Vad är det för värld vi lever i? Det är klart att man säger ja till sina vänner vad det än är. Men säger nej till såna som bara utnyttjar en. Att lära sig "säga nej" borde heta "lära sig tänka innan man svarar" när jag hjälper människor ger det mig glädje. Det ger mig energi o gör mig varm innombords. Men ibland så behöver jag att någon säger ja till mig oxå. Det handlar om ett givande o tagande, det måste finnas en balans. Vi är alla i olika stadiet i livet där vi alla behöver någon som säger ja till oss. Denna värld börjar bli alltför jag fixerade. Från en som oxå kört rakt i vägen.
    Gilla · Svara · 1 · för 10 timmar sedan via mobil
  • Kalle Johnson Säger jag till saker som ger mig energi och säger nej till saker som tar min energi
    Gilla · Svara · 1 · för 11 timmar sedan via mobil
  • Yvonne Ekholm Igår sa jag ja till mig själv genom att anlita en städfirma för första gången. Underbart!


GÖR en bra lördag!

Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: