VÄLKOMMEN

tisdag 20 augusti 2013

Min livsfilosofi att planera och ta risker

Kl. 8.00

"Varje människa måste ta sig tid att formulera en livsfilosofi - det är något av det viktigaste man kan göra". Så skriver Robin Sharma i boken Finn din livsuppgift (sidan 49-50).

Han fortsätter:
"Vi behöver alla ha en deklaration nedskriven på en papperslapp som vi kan titta på varje morgon medan restan av världen sover och som fungerar som en moralisk kompass för de val vi gör under dagen. Utan den kommer du att leva ditt liv som slump och påverkas av vad som råkar dyka upp under dagen. 

Att leva så är att bädda för katastrof - du tigger helt enkelt om problem om du lever på det sättet. Det finns ett talesätt "om du inte vet vart du är på väg spelar det ingen roll vilken väg du tar". 
Framgångsrika personer som har förverkligat sig själva avsätter tid för att tänka, planera och reflektera. De är uppmärksamma på sina liv eftersom de vet att varje dag är en oerhört dyrbar gåva. 
Om du inte håller med om det kan du bara gå in på ett sjukhus på vägen hem och prata med någon på cancerkliniken. Fråga honom vad han skulle ge för att få leva en extra dag. 
De flesta människor lägger mer tid på att planera sin semester än på att planera sitt liv.

Själv har jag en livsfilosofi som går ur på att jag ständigt planerar och ger mig möjligheten att alltid få ombestämma mig.
Jag går upp tidigt och får en stund till att tänka och reflektera. Utöver det vill jag testa nytt och utmana mig själv. När jag tittar i backspegeln ser jag att jag ofta valt jobb eller uppdrag där andra sagt t ex "det där kommer aldrig att gå" eller "vad ska det där vara bra för".
Jag tänker inte sitta när jag och gammal och ångra det jag inte vågade göra. Jag tar hellre lite risker nu så jag får känna att jag lever och vem vet vad som kan hända.
Därför vill jag våga prata om cancer och om döden för jag hoppas det kan hjälpa andra. Jag är tacksam för att Cancerkompisar.se har kommit till mig och att jag får möjlighet att andras talan gör att jag känner mig framgångsrik.

Den här bloggen "Jag sticker upp huvudet" är ännu ett exempel på min livsfilosofi. Jag vill utmana mig genom att våga blotta mig och skriva vad jag tycker även om det ibland är tvärt emot vad andra tycker. Då och då får jag negativ kritik om det jag skriver men det gör inget för då vet jag att du tagit dig en stund att tänka efter och reflektera.

Tack för att du läser min blogg, det betyder mycket för mig.

GÖR en bra dag!

Att sitta vid havet och tänka och reflektera är bra för min själ

Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: