VÄLKOMMEN

söndag 3 februari 2013

Kompetenshöjning och en revolution

Kl. 10.00

I går, lördag, hade jag Alexandra och Alexander på besök på Huvudkontoret för ett arbetsmöte och få hjälp med att hitta de allra bästa verktygen för att kunna arbeta optimalt tillsammans i Giraffa och Cancerkompisar.se i Mac.
Både jag och Alexandra kan en hel del redan men nu fick vi ett "lyft" så kallad kompetenshöjning. Alexander är ju nästan född med en dator i knät och han har ett enormt stort intresse också. Jag tror han har en naturlig begåvning för struktur och förmåga till överblick kombinerat med ett logiskt tänkande. Han kan både mjukvara och hårdvaran (hoppas jag förklarar det här rätt nu).

Jag har själv arbetat i Mac i över 10 år men jag är fortfarande novis. Jag frågar hellre än testar själv, jo ibland tetsar jag och då blir inte så bra kan jag berätta.

Vi hade skickat frågorna i förväg till Alexander och han hade fått en hyfsad överblick över vilka behov vi hade. Själv hade jag utöver det en lång lista med frågor. Vi satt hela dagen och gissa om det snurrade i mitt huvud i natt.
Mitt största "problem" som också stressat mig, enormt, är att jag har underlag på flera olika ställen då jag driver olika projekt/nätverk och även ska fakturera/redovisa och dokumentera  för underlag till rapporter med mera. Jag glömmer aldrig något, nästan, och andra säger att jag är grymt välorganiserad men jag har ändå känt mig så stressad på senare tid.
Jag har använt mig av:
att göra listor
påminnelser i datorn
kalender
post-itlappar jag får av andra
mina egna post-itlapper
mailat till mig själv som påminnelser

Nu har jag Evernote
Lösningen för allt komihåg. Jag slipper ta med post-itlappar, dem kan jag numera bara ta ett foto av och de hamnar i evernote.Det går bara inte att förklara. Du får titta själv på Evernote instruktionsfilmerna som finns.

Och nu finns allt i "molnet" forever. Jag kan ta fram vad jag vill precis när jag vill och det BÄSTA jag kan söka i hela min dator och får fram det och behöver aldrig mer leta.
PUST!

Vilket lyft, Evernote är en revolution.
Jag är så lättad.
Tack, tack Alexander! Tack Alexandra att du är med på "resan" för jag har så fullt i min hjärna och kommer säkert bara ihåg hälften.


Mitt senaste tillskott i mina giraffsamling, tack Alexandra


Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: