VÄLKOMMEN

måndag 10 september 2012

Ett livslångt nätverk - Rotary

Jag får då och då frågan vilket nätverk som jag anser vara det bästa att vara med i.
Det finns dessvärre inget enkelt svar.
Jag har själv testat flera nätverk under årens lopp och det jag lärt mig är att de olika nätverken fungerar olika och har även olika inriktning så det beror på vad jag har för syfte.

Är syftet att göra affärer?
Vi kan gör affärer på olika sätt men jag vet att en framgångsrik metod är att vi hjälper varandra och bjuder på våra egna kontakter. Det är först när jag lär känna en person och om vi gillar varandra och kan vi skapa ett ömsesidigt förtroende så på sikt kan det leda till att vi eventuellt gör affärer, kanske inte direkt med varandra utan indirekt, vi hjälper varandra.
Jag brukar tänka att det jag ger får jag tillbaka eller som min förebild Oprah säger "what goes around comes around". Sen är det viktigt att hitta ett sätt som jag kan underhålla och vårda mina kontakter på.

Beroende på vilka dina behov är ska du kanske finnas med i flera nätverk? Det finns flera komplement till det Rotary jag är med i som t ex referensnätverket BNI, som jag har egen erfarenhet av, och Referensakademin där du utbildas i konsten att göra affärer.

Idag är jag medlem i Rotary, Malmö Slottsstaden, sedan tre år tillbaka. Rotary är ett nätverk där jag är med hela livet och den tanken gillar jag. Jag letar även efter ett kompletterande nätverk men har inte hittat det ännu.
Har du något tips så här gärna av dig.


Jag och Gunilla på Rotary Malmö Slottsstaden en fre lunch
Tack till Gunilla som föreslog mig som medlem och tack även till min andre fadder Magnus Dahl, Aspekta AB, som tar sig tid för mig när jag behöver det.

Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: