VÄLKOMMEN

torsdag 16 augusti 2012

Nr 3 av 5 saker som blir svårare som 50+ singel


Jag har spelat golf av och till sedan 1986. Jag är något av en tävlingsmänniska och ser golfen som en sport med sociala inslag. Idag har jag 25 i hcp och är medlem i Bokskogens Golfklubb sedan tre år tillbaka.

Som golfspelare bör jag oftast boka in en tid i förväg. Man går ut med ca 7-10 minuters mellanrum och helst 4 personer i en boll. Det innebär att man ofta bokar in sig 2 och 2.

"Golfvärlden" speglar samhället i övrigt där många lever i en "parrelation" och de spelar tillsammans. Jag som är singel, än så länge, har ännu inte så många singelvänner som spelar golf. Men då och då bokar jag in mig via nätet, golf.se, men där kan jag inte se namnet på vem jag spela med utan bara kön och hcp.
En golfrunda över 18 hål tar cirka 4 timmar i genomsnitt så därför blir sällskapet ganska viktigt och jag har råkat ut för en del intressanta händelser när jag bokat min golftid via nätet.

Jag har testat lite olika varianter.
Jag har bokat in mig på en tid med tre kvinnor med liknande hcp som jag har. När jag sedan kommit ut klubben så har de gått ut en tidigare tid. Dom vill helt enkelt spela "själva" så där står jag utan en golftid.
Jag tror inte alls att det beror på mig utan man vill gärna spela med dom man känner.

En annan variant jag testat är att boka in mig med ett par så vi blir tre. Det var inte alls så lyckat för oftast ska mannen agera "coach" för sin fru. Stämningen blir lite spänd när mannen ska tillrättavisa sin partner hela tiden.

Min favoritvariant är att spela med unga killar, typ 18-25, de är artiga positiva och har oftast lågt hcp så jag får lära mig massor dessutom. Men jag har ingen aning om hur kul dom tycker att det är att spela med en 50+.

Nu har min klubb startat upp en "mejlinglista" för oss medlemmar som vill spela mer så vi kan boka in oss tillsammans så det hoppas jag mycket på.

Jag som bor i lägenhet njuter verkligen av att vara golfspelare och få vara ute i naturen och vill spela så ofta jag bara kan. Du som nu som läser det här och söker en golfkompis, tveka inte, bara hör av dig till mig.

Jag på golfsemester i Tunisien över en jul och nyår med sonen Alexander som då jobbade för Easton golf


Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: