VÄLKOMMEN

lördag 30 juni 2012

"DET JAG GER" - FÅR JAG TILLBAKA



                        "What goes around comes around"

på bilden: Ingela Steij Stålbrand, lektor Lunds Universitet

Jag börjar 1995, året jag träffade Björn, min man nummer två som senare dog i cancer, vilket var en anledning till att jag sa upp mig från jobbet i Citytunnelprojektet.
Efter 10 månader i "frihet" ringde Björns bror Sven, i Mjölby, och berättade att han hade en kund till sin ingenjörsfirma som behövde hjälp.

Jag började hos Tommy som vd och kom i kontakt med Björn, näringslivsdirektör i Malmö, som tipsade oss om möjlighet till kompetensutveckling genom FöretagsAkademiprojektet.
Här kom jag i kontakt projektledaren Monica och hennes chef Ingrid på PIKU AB.

I samma veva som jag jag efter två och ett halvt år lämnade Tommy fick jag frågan om jag ville ta jobbet som projektledare för nästa FöretagsAkademi, om man fick pengar från EU så klart.

Samma dag det blev officiellt att jag skulle lämna Tommys kom kompis Calle på rörfirman och frågade om jag kunde hjälpa honom också.
Jag började som vice vd men berättade för Calle vad jag väntade på och knappt ett år senare ringde Ingrid och jag började som projektledare på FöretagsAkademin 2.0

Här jobbade jag tillsammans med Malmös Företagsgrupper och kom i kontakt Ingemar som presenterade Yacir på Diversity Index, en leverantör för en spännande och annorlunda koncept.

I år, 2012, arrangerade Yacir för andra gången sin konferens kring mångfald och tillväxt.
På VIP-kvällen träffade jag Ingela för första gången.
Hon arbetar på Lunds Universitet som forskare och vi pratade om allt och bl a om böcker. Boken "Monster" som jag nyss läst hade gjort så starkt intryck på mig på ett obehagligt sätt så jag önskade att jag aldrig läst den.
Jag vill inte ha kvar den i min bokhylla så jag frågade Ingela om hon ville läsa den och sen ge den vidare.

Ett par månader senare sitter vi så på mitt kontor på Stortorget och pratar. Ett möte som skulle bli kort men det blev lång. Jag fick massor av "input" från henne när jag berättade om boken jag skriver på, "Förbjudna tankar om cancer".
"Monsterboken" blev överlämnad!

Jag är helt övertygad att Ingela och jag kommer att ses igen och jag väntar med spänning på att se vart det här mötet kommer att leda mig vidare.

Jag tror att min Björn sitter i sin himmel och ger tillbaka till mig och jag tänker som min förebild Oprah säger "what goes around comes around".
TACK Björn - vilket liv jag haft och har framför mig tack vare att vi möttes.

Boken "Monster" av Micael Dahlen, handlar om hans resa i världen där han besöker massmördare. Han ställer frågan till sig själv och till oss läsare, "vem är det som är monster"?
De som utför dåden och kanske även vi som profiterar på det.


Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer

Inga kommentarer: