VÄLKOMMEN

lördag 5 juni 2010

Carpe diem - varför det?

giraffa - min ständiga följeslagare som hjälper mig att "se över det lilla och hitta det stora i livet"

Jag skriver alltid under mina inlägg med "carpe diem". Det gör jag för att ständigt påminna mig själv om hur kort och skört livet är, att leva här och nu. Jag tycker att det är så svårt!

Horatius, en berömd skald, heter mannen som myntade begreppet "carpe diem". Han dog 27 november 8 f.kr så står det på Wikipedia i alla fall.
Han levde ett ganska oroligt liv i Rom under Caesar tid.

"Carpe diem är latin och betyder fånga dagen men bör snarare tolkas ta vara på dagen, njut av dagen eller njut av den flyende dagen. Alltså fånga dagen, lita ej på morgondagen".

När Horatius ville koppla av från livet i etablissemanget åkte han ut till landet. Horatius prisande det enkla i kontrast mot den flärdfulla, komplicerade tillvaron i världens huvudstad. Detta gör att meningar som "carpe diem, nil admirari, beatus ille qui" fortfarande appellerar till människors känsla för "livets" innersta väsen.

Jag förstår honom precis. Jag trivs att leva på "Malmös Manhattan" men jag behöver också hitta mitt innersta väsen och då tar jag bilen och kör ut på landet. Allt för att hela tiden påminna mig om att leva här och nu - det enda som jag egentligen kan.

Carpe diem!

Inga kommentarer: