VÄLKOMMEN

fredag 10 juli 2009

Våga bryta rutiner - "att bara vara"



Jag firar semester med mig själv :-)

ATT
våga bryta rutiner är lätt att prata om men svårt att genomföra.
Jag har haft förmånen att stå inför några tuffa val genom åren. Alla dessa val
har gett mig god träning på hur jag ska kunna "bara vara", ta dagen som den kommer och inte planera in allt. Ett fenomen som vi ständigt pratar om.

Vad handlar det här om egentligen har jag frågat mig själv många många gånger. För min del handlar det om att kunna umgås med mig själv, tycka om mig själv som den jag är och trivas med det.
Det är så enkelt att låta almanackan följa med in i semestern kolla av "jobbmailen" lite då och då. Att boka upp mig med vänner på middag, åka till släktingar jag aldrig annars träffar i vardagen, vattna grannens blommor, arrangera en utflykt för föreningen eller varför inte passa på att måla om hemma, det är ju på tiden. Allt bara rullar på och vips är fyra veckors semester slut och har jag vilat upp mig, hunnit "bara vara" med mig själv och med min familj. Känner jag mig nöjd?

Visst vill jag komma tillbaka till jobbet utvilad och nöjd. Fått känna på det som jag under de andra 48 veckorna ofta säger "tänk att få vakna av mig själv på morgonen och bara ta dagen som den kommer".
Våga bryta ett mönster. Gör ett val och umgås med dig själv om du vågar, har du råd att avstå?

Mitt recept - "våga ta ett beslut och ta sedan en dag i taget"

CARPE DIEM!

Inga kommentarer: