VÄLKOMMEN

måndag 4 februari 2013

Utbildning med Shalini kommunikation

Kl. 19.25

Idag har jag haft en utbildningsdag med Shalini Persson som driver Shalini kommunikation
Jag har fått lära mig retorik och ett verktyg för upplägg och ett för mig helt nytt "tänk" för att hålla föredrag.
Shalini kan konsten att förklara verktyget kopplat till just mitt föredrag. Jag hade bara mailat henne i föväg ett grovt upplägg som vi med hjälp av verktyget arbetade fram en struktur.
Nu har jag fått hemläxa. Jag ska skriva ner verktyget och maila till henne så att hon ser att jag förstått allt.
Efter det ska jag jobba med upplägget, spela in det och skicka filen så hon kan se var jag behöver justeras. Jag kommer nu att träna upp min röst och träna på att variera min energi under föreläsningen. Vi tränade också på hur jag ska stå, gå och använda mina händer. Och det bästa av allt - hon läste av mig och gav mig verktyg anpassade just för mig.

Shalinis tips till mig:
1. PAUSA - det viktigaste för mig är att hålla PAUS, jag pratar för fort
2. Variera energin mellan att vara driven, eftertänksam och innerlig
3. Förenkla, använd inte för krångliga ord som t ex ignorera utan säg i stället "blunda för" så att man kan se bilder framför sig
4. Samtala med publiken
5. Våga stå stilla med händerna längs sidan

En riktig utmaning för mig. Men det ska bli kul och jag kommer att behöva lägga ner många många timmar och allt ska vara klart till den 28 februari.


Shalini med mitt underlag

Carpe Diem!
ps. för att kommentera klicka under inlägget på kommentarer